באוגוסט האחרון, לא היה לי מושג שאני נוחתת בלב סצנה שממש עושה הומאז' לסרט האיקוני "שעת הצוענים", של אמיר קוסטוריצה הגאון הקולנועי-מלחין-רב אמן
במשך כחמש שעות, בכביש היחיד והמשובש מבוקרשט לכיוון מחוז הרגיטה בטרנסילבניה, יצא לי לצלם עשרות תמונות של כרכרות רתומות לסוסים ודמויות מרתקות משבט "רומה". אלו הם הציגאן, ככה מכונים פה הצוענים, עם שנוי במחלוקת שסובל קשות מקסנופוביה-שנאת זרים
מעניין לגלות שהציגאן מהווים את המיעוט הגדול ביותר באירופה, כ-12 מיליון איש, מתוכם כ-2 מליון התמקמו ברומניה. יש להם שפה משלהם שנקראת רומאני ומקורה בתת היבשת ההודית, שהיא נקודת המוצא שממנה התגלגלו בדרך לא דרך לאירופה. חשוב לציין שאין קשר בין השפה "רומאני", לשפה הרשמית הרומנית. ואולי בגלל היותם נוודים שנרדפו מאז ומתמיד, משמעות המילה "רום" בשפת הצוענים היא: "בן אדם" או "בעל בית"
הקשר הצועני שלי
גילוי נאות: אני אוהבת צוענים, כי הדם שלהם מעורבב בשתי האמנוית הכי נעלות בעיני: מוסיקה וריקוד. גם בהיררכיה המקצועית-חברתית שלהם מי שמצליח כנגן,זמר או רקדן, יושב טוב במרומי הסקאלה, אבל לצערי בחבל הרגיטה זה לא משלח ידם של אנשי רומה.
נקודת היתוך משמעותית בחיי הייתה כשצפיתי בסרט האגדי "כרמן" ב-1983, בבימויו של קרלוס סאורה, לכוריאוגראפיה של אנטוניו גאדס, שרקד בו בתפקיד הראשי השוצף לצד כרסיטינה הויוס המכשפת
בעקבות צפייה חוזרת בסרט, התחלתי ללמוד פלמנקו ובהמשך התקבלתי ללהקת הפלמנקו המיתולוגית של סילביה דוראן ולימים, כאשר אנטוניו גאדס וכריסטינה הויוס הופיעו עם הגרסה הבימתית של "כרמן" בישראל, הם באו לצפות בלהקה של דוראן. ערכנו לכבודם הופעה בסטודיו קטן במרתף בבן-יהודה בתל-אביב וזה היה אחד השיאים בקריירת הריקוד שלי, שהתחילה בהופעה על במה, כבר בגיל שש.
במהלך קורס קיץ שלקחתי במדריד בזמנו, ליקטתי קלטות של "קנטו חונדו", השירה הצוענית הצרודה והעמוקה המלווה בגיטרה ספרדית , קחון- תיבת עץ ומחיאות כפיים, בה ספק שרים ספק מייבבים על טרגדיות, אהבה עזה כמוות, בגידה צורבת ונפתולי החיים
התאהבתי קשות- בעוצמות הרגשיות שלטעמי רק הבלוז השחור, מצליח לגעת בקרקעית המבעבעת שלהן. כשנוברים בתולדות המוסיקה, מסתבר שהמוסיקה הצוענית שהיא לא הפלמנקו, אלא זו המאופיינת בשימוש בכינור, בגיטרה קלאסית ובכלי נשיפה, השפיעה על התפתחות מוזיקת הג'אז
במה עוסקים צוענים שהם לא אמני פלמנקו
לא מעט צוענים עוסקים במסחר של נוצות פוך, בהמות, רוכלות, קדרות, נפחות, ייצור לבנים ובנייה
אחרים עוסקים במלאכות עם קונוטציה פחות "נקייה" כמו :אילוף חיות בר, בידור בקרקסים, סחר בסוסים
בדרכים ובשווקים ניגשו אלי צוענים, עם דליים עמוסים בפרות יער, שזה עתה קטפו
בתמונות: מי רוצה אוכמניות, דומדמניות, פטל?-צלמה גילי מצא
את הריכוז הכי גדול של ציגאן ראיתי בעיר ג'אורגני. בשיחה עם שתי כפיות ועוגת פאפנש אחת עתירת אוכמניות ושמנת, סיפר לי ערפד (שם נפוץ פה, ממש לא בהקשר של טירת דרקולה), מקומי שהוא זקלר, דהיינו שייך למיעוט אתני הונגרי, את התובנה המעניינת הבאה: "ראש העיר "קנה" אותם, כדי שהם יצביעו עבורו בבחירות", אמר לי בכעס
אותם צוענים שנקרו בדרכי במקומות שונים בעיר-צלמה גילי מצא
"למה הכוונה?" שאלתי וערפד נימק: "כדי להיבחר הוא נתן להם תעודת זהות, או דרכון ובכך ביסס את מעמדם בעיר, כי הם נטולי אזרחות ולכן הם באו לפה בהמוניהם ואנחנו משלמים על כך מחיר כבד. הצוענים פורצים לבתים שלנו, גונבים לנו מכוניות, כורתים ומבריחים עצים מיערות, בוזזים חלקות חקלאיות. אנחנו לא מלשינים עליהם למשטרה, כי הם אלימים. כנקמה הם יתנכלו לאישה או לילדים שלנו וחוץ מזה אנחנו פה גם מיעוט, אז המעמד שלנו חלש"
המקצוע הרשמי של הציגאן בטרנסילבניה הוא: חרשי מתכת, את המיומנות הזו הם הביאו כמשרתים בצבא המונגולי שהגיע לאזור אי שם בהיסטוריה המקומית למודת הכיבושים. במאה הקודמת, הצוענים בטרנסילבניה עדיין נחשבו גזע נחות והיוו את השעיר לעזאזל של לאומנים רומנים וכתוצאה מכך עברו התעללויות: סוסיהם נורו, שמותיהם הוחלפו, כפריהם נשרפו והרשויות העלימו עין
המקצוע הרשמי של הציגאן בטרנסילבניה הוא: חרשי מתכת, את המיומנות הזו הם הביאו כמשרתים בצבא המונגולי שהגיע לאזור אי שם בהיסטוריה המקומית למודת הכיבושים. במאה הקודמת, הצוענים בטרנסילבניה עדיין נחשבו גזע נחות והיוו את השעיר לעזאזל של לאומנים רומנים וכתוצאה מכך עברו התעללויות: סוסיהם נורו, שמותיהם הוחלפו, כפריהם נשרפו והרשויות העלימו עין
באוגוסט 2010 נטען כי גירוש צוענים השוהים בצרפת שלא כחוק אל מדינת המקור שלהם רומניה, נבע מגזענות. אשתקד הפליא לעשות ראש מפלגת "הליגה הצפונית" באיטליה, כאשר הודיע על עריכת מפקד של האוכלוסייה הצוענית וגירש את השוהים הבלתי חוקיים
מלך הצוענים ויום הזכרון לשואה
המלך של הצוענים הוא דורין צ'ואבה, מהעיר סיביו שבחבל טרנסילבניה ברומניה, שעשה את הונו ממסחר בנחושת. את התואר "מלך" שכולל אשכרה כתר גדול מזהב, הוא ירש לפני שש שנים מאביו פלורין צ'ואבה. נתיניו מפוזרים במספר מדינות במזרח אירופה, רובם המכריע ברומניה
בימין ושמאל-לא מלך הצוענים אלא עוברי אורח-צלמה גילי מצא
את כתר הזהב דורין חובש באירועים חגיגיים, אליהם הוא מגיע במרצדס שחורה עם לוחית זיהוי מזהב, שהאותיות עליהן משמען: מלך. דורין ממשיך את דרכו של אביו, שנלחם בתופעות שונות בקהילה כמו קיבוץ נדבות ונישואי קטינים
מעניין לגלות שדורין פקד את "יד ושם" בירושלים, בין היתר כי הוא מקדם הכרה בשואת הצוענים על ידי הנאצים ומנהל משא ומתן עם גרמניה כדי לזכות בפיצויים. מסתבר שגם לצוענים יש יום זיכרון שחל מדי שנה ב-2 באוגוסט, היום שבו בשנת 1944, חוסל מחנה הצוענים באושוויץ וכל יושביו הובלו לתאי הגזים
איפה הם גרים
"הצועני הנודד", הוא מושג שקשור במהות האנטי ממסדית של העם הזה, שביתו היה תמיד על גלגלים, רתום לקרונות מצועצעים. מאז הצטרפות רומניה לאיחוד האירופאי, הצוענים גרים בשכונות של מבנים ארעיים, תמיד בשולי ערים כחלק מהיותם מיעוט מוקצה
המצליחים שבחבורה-בנו לעצמם מגדלי שן שנראים כמו פיל בחנות חרסינה; עם צריחים, קשתות, עמודים עגולים, תמיד שופוני שמעצבן את המקומיים ונראה כתופעה ארכיטקטונית תמוהה לתייר המזדמן
"איך יש להם כסף לבתים הללו?" שואל ועונה לי ערפד בנשימה אחת "משפחה עם ארבעה ילדים שמאומנים לקבץ נדבות ולגנוב בעיר אירופאית כלשהיא, עושה קופה וחוזרת כעבור שנתיים לבנות פה וילה, בה היא בכלל לא גרה וממשיכה לנדוד וכאשר היא חוזרת המחוז העני שלנו עוד מעניק לה דמי אבטלה, או דמי ילודה"
מיתוסים
הצוענים לא התערו מעולם באוכלוסייה המקומית והם סובלים מגזענות מסיבית ואפליה בין היתר בגלל שהם עצמם משמרים את בדלנותם ומסרבים לציית לחוקים, לרכוש השכלה, להפסיק להתחתן בינם לבין עצמן, עם ילדות בנות 12 שנכנסות להריון ובעצם נאנסות
אנשים שמבינים בסוגיה, טוענים שיש לצוענים ייצוג נכבד בבתי הכלא בטרנסילבניה, בעיקר עקב מעשי שוד, עובדה שמייצרת אנטי גורף כלפיהם, שלעתים חוטא לפרט התמים, בלא עוול בכפיו. הסטראוטיפ המפורסם הוא על הצוענייה מגדת העתידות, בעלת המראה הפתייני, הלבוש הצעקני והשליטה בקסמים ובלוליינות. יש המייחסים לצועניות את יצירת קלפי הטארוט, שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות
סרט חובה
תיאור אקטואלי וריאליסטי של צוענים מהבלקן, ניתן לראות בסרטיו של הרב-אמן אמיר קוסטוריצה, בין היתר בקומדיה השחורה שלו: "חתול שחור חתול לבן", שלשמחתי הזדמן לי לצפות בה ממש לאחרונה במסגרת הסדרה "הומור ואמנות הקולנוע", ב"סינמטק" בתל-אביב
הייתי מהופנטת לשימוש שקוסטוריצה עשה בקלסתר של טיפוסים יוצאי דופן בלשון המעטה, שהם לא שחקנים מקצועיים, אבל הם מדברים בדיאלקט המקורי של הצוענים ומשרתים קלישאות מפוקפקות על המיעוט הזה
את הסצנות הפרועות והמצחיקות בסרט "חתול שחור חתול לבן", מלווה פס קול-מוזיקה חיה שקוסטוריצה הלחין והיא מעדן בפני עצמו
"שעת הצוענים" שרתמו מכונית וקרון לסוס כדי שיחלץ אותה-"סרט"-צלמה גילי מצא
תערוכה צוענית בתאטרון הסמטה:
במסגרת פסטיבל תרבות שנקרא :"GIPSY FEST", הושקה אתמול ב"תאטרון הסמטה" ביפו תערוכת צילום שנקראת; "רומה לתמיד". הצלם מוגור ורזריו, יצא לתעד את חיי הקהילה הצוענית ברומניה, מתוקף המחויבות שלקח על עצמו: להיות צלם חברתי, שגם מנסה לעזור לבני "רומה" למגר את סבלם
התערוכה שיש בה צילומים אותנטיים ומשקפי מציאות מצוקתית, פתוחה לקהל בין התאריכים 13-30.06.2019 והיא מוצגת בחסות המכון הרומני בת"א, המרכז הצ'כי בתל אביב ושגרירות סלובקיה בישראל
בית טיפוסי של צוענייה במחוז הרגיטה-צלמה גילי מצא
יצא לי לעבור ליד מעין גטו צועני בפאתי העיר אודרווי וחטפתי בנוסף לקללות, אבנים שיודו לעבר חלון המכונית, של מקומי שהסתכן בכך שבעוונותיי בלי לתאם איתו, ניסיתי לצלם תוך כדי נסיעה באמצעות הטלפון הנייד שלי "סנפ שוט". אפילו לא שלפתי את המצלמה, שיש לה זום והיא מושכת תשומת לב
איפה הצלחתי לצלם
1.באזור שוליים של אחת הערים, בה הנהג שלקח אותי חשש שההתקהלות סביבי תוליד טבעת חנק, שתדרוש תשלום במזומן על "פוטו אקראי", כמקובל אצל צוענים.
2.בפסטיבל מקומי, שהגיעו אליו שלל טיפוסים שמיומנים בפרזול, חרשי מתכת, סחר בסוסים.
3.בבית של יפיפיה-שנדרש שוחד -שתי עוגות קיורטוש חמות מהתנור, כדי להפיק את הבוק לעיל.
תודה מיוחדת
לד"ר מרטין ולאנדראה מהמכון הרומני בת"א, שבזכותם המכון הפך לשחקן משמעותי בזירת האמנות המקומית, עם שיתופי פעולה שמניבים פרויקטים מיוחדים, הקרנות בכורה, תערוכות, סדנאות וכיתות אמן, קונצרטי גאלה ושלל אירועים שמפורטים בתוכניה החודשית. Uraaa
היי גילי
תיעוד מדהים כל הכבוד גילי ייש כוח. בתור אחד שאוהב את רומניה ומטיל ברומניה .
מוכן להצטרף לכמה ימי צילומים.
בכבוד רב
זליג לוטבק
050-557-9081
כייף לשמוע כזה פידבק מצלם שכמותך Rafi Shik
תיעוד יפיפה בליווי צילומים מעולים תודה גילי
תודה לתגובתך היפה.זה פוסט שכתבתי גם על ההקשר האישי שלי בסוגייה אבל גם בדקתי מה "מצבה החברתי והפוליטי בלויית צילומים שלא היו בתנאים נוחים Zag Ban
פוסט מקסים. תמונות נדירות. באמת שלא ידעתי עד כמה גדול הסיפור של הצוענים באירופה.